Onze aanpak
Op OBS De Bosrank staat goed onderwijs voor ieder kind centraal. We werken doelgericht en betekenisvol, met oog voor kennis, persoonlijke groei en de wereld om ons heen.
Thematisch & betekenisvol onderwijs
Ons onderwijs is thematisch ingericht. Vakken als taal, lezen, wereldoriëntatie en creatieve vakken zijn met elkaar verbonden. Zo krijgt leren samenhang en betekenis. We kiezen voor actuele onderwerpen, koppelen die aan thema’s uit Code D, de Kanjermethode en cultuuractiviteiten. Door deze manier van werken vergroten we betrokkenheid, taalbegrip en leesmotivatie.

Spelend leren in de onderbouw
In de groepen 1 en 2 leren kinderen door te spelen, bewegen en ontdekken. We werken met Spelen met Taal en Rekenplein en zorgen voor rijke thema’s waarin jonge kinderen taal, rekenen en sociale vaardigheden op natuurlijke wijze ontwikkelen. Het lokaal en het schoolplein vormen samen een uitdagende leeromgeving met speelhoeken, ontwikkelingsmateriaal en veel ruimte om te bewegen. Zo leren kinderen in hun eigen tempo en worden nieuwsgierigheid, zelfvertrouwen en samen spelen gestimuleerd.
Veiligheid & Kanjertraining
Een kind leert pas echt als het zich veilig voelt. De Kanjertraining vormt daarom de basis van ons pedagogisch handelen. We leren kinderen respectvol omgaan met zichzelf en met anderen, verantwoordelijkheid nemen en elkaar helpen. Zo bouwen we aan een school waar iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt.
Burgerschapsonderwijs
Bij De Bosrank leren kinderen wat het betekent om samen te leven en samen te werken. In ons burgerschapsonderwijs staan democratische waarden, respect voor verschillen en verantwoordelijkheid centraal. We bespreken actuele onderwerpen, koppelen die aan thema’s uit Code D en stimuleren leerlingen om hun mening te vormen en te delen.
Eigenaarschap & Dynamisch leren
We stimuleren leerlingen om eigenaar te zijn van hun leerproces. Ze werken aan persoonlijke doelen en denken mee over wat en hoe ze leren. Door dynamisch leren brengen we beweging in ons onderwijs, zowel letterlijk – op het schoolplein en in de natuur – als figuurlijk, door een onderzoekende en actieve houding in de klas.

